måndag 13 maj 2013

Revirstrid



Jag har en hormonstinn flugsnappare här utanför! Idag på förmiddagen skulle jag lasta lite prylar i min bil. När jag kom fram till bilen hör och ser jag en irriterrad liten gynnare som sitter på taket på fågelholken strax intill. Han är högljudd och ganska stökig. Han far runt och pekar och gestikulerar. Precis som om han ser mig som en rival. En inkräktare i reviret. Han liksom skriker: Ge dig av! Här är det jag som bestämmer... jag äger den här holken... och alla holkar som går att se från detta tak! Fatta det!
När jag varit inne i garaget och kommer ut igen ser jag den lille krabaten i full fight med sin egen spegelbild. Han ser en fiende i sidorutan och en i backspegeln. Och han anfaller båda med stor frenesi. Rätt som det är flyger han ner på marken. Och plötsligt in i ett av hålen i fälgen... alldeles lagom stort för en flugsnappare! Alltså, han är så påtänd att han ser allt som är runt, mörkt och 34 mm som presumtiva öppningar till lämpliga bostäder...
Förutom att han betett sig ohyfsat har han nu också gjort nedlåtande gester mot min fina Opel och i ett huj nedgraderat den till en holk! Hur mycket skall man tåla från en flugsnappare?
Jag åker iväg ett ärende och kommer tillbaka efter en timme. Ställer bilen på samma ställe. Och innan jag ens hunnit ur är han framme igen!
Till slut tycker jag faktiskt lite synd om honom och tar helt sonika och flyttar bilen. Undrar om han letar upp den igen... morrondagen har svaret...

2 kommentarer: