söndag 7 april 2013

Två procent mindre



Har legat för ankar i dag hela dagen. Fysisk utmattning och förkylning hand i hand. Framåt kvällen blev jag rastlös. På svaga ben, och med bilens hjälp, lyckades jag ta mig till Fästeredssund. Tänkte att där kan vara något att kika på. Och mycket riktigt. Det var mängder av fågel både i och kring sundet. Vårens första skäggdopping, spelande knipor, gräsänder, storskrakar, grågäss, kanadagäss, en häger, några skrattmåsar, en sjungande sävsparv och en liten flock med tranor som kämpade mot norr i motvinden.
Men de som syntes mest och hördes vida omkring var den stora flocken med sångsvanar som rastade på isen norr om broarna. Etthundra räknade jag till. Och bland dessa stod två stycken mindre sångsvanar. Alltid lite extra roligt att se dessa näpna små svanar. Det tillhör absolut inte vardagsobsarna. Denna kväll utgjorde de mindre två procent av sångsvanarna vid Fästeredssund.

1) På översta bilden ser du: Närmast till vänster sångsvan, längst bort i bild ungfåglar av sångsvan, och till höger mindre sångsvan.
2) I den andra bilden står en sångsvan och en mindre sångsvan intill varandra mitt i bild. Närmast kameran står sångsvanen. Den mindre står bakom. Man ser skillnaden på näbbarna ganska bra (om du klickar på bilden blir den lite större). Mindre sångsvanen har kortare hals, det gula på näbben mindre utbrett och något ljusare gult.
3) Grågås i flykten.
4) Trana i kvällssolens sista stråle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar