torsdag 18 april 2013

– Här finns de' käk!

Verkar som våren riktigt på allvar tar revansch på vintern. Idag kom den svartvita flugsnapparen hit till Skog. Extremt tidig! Den brukar inte komma förrän första veckan i maj, när björkarna börjar slå ut. Jag blev både glad och överraskad över detta celebra besök denna regniga torsdag.
I min ensamhet utan att spontant kunna dela min glädje drog jag iväg ett sms till några av mina vänner: ”Flugsnappare!”.
I retur får jag svaret: ”Vad skall han äta?”
Bra fråga. Regnigt och blött. Han är säkert hungrig efter en lång resa ända från Afrika. Vad skall jag bjuda på?
Det slår mig genast att jag sett en massa nykläckat feta flugor i min kompostbehållare. Från tanke till handling går jag så och öppnar en del av locket. Drar på mig en tjock jacka och en fulkeps. Apterar 400-mm optiken på kameran och sätter mig med stenmuren som ryggstöd för att vänta och se. Det regnar. Byxorna blir våta... jag tänker... en 59-årig gubbe sitter ute i regnet med kepsen djupt neddragen, hukande som om han fått en stroke... vad skall folk tänka om dom ser mig... Men ingen ser... ingen finns ute...
Då händer det! En kavat blåmes surrar runt kompostbehållaren. Stannar upp och noterar träffsäkert födopotentialen! Strax därpå landar flugsnapparen också. Och det ser ut som om dom har ett meningsutbyte.
Kolla här! Du som har flugit så långt... här finns de' käk... Ta för dig... jag klarar mig med frön ett tag till...
– Välkommen flugsnappare!

1 kommentar:

  1. Ljuvliga vårbilder, även om det blåser och regnar utanför fönstret just nu och är mer höstlikt än vårlikt!

    SvaraRadera