tisdag 19 februari 2013

Farmors lilja


Bland krukväxterna här hos mig så finns det några som har gamla rötter... Ja, de har hållits vid liv i flera generationer. Bland annat har jag en myrten som fortfarande är i liv som min mormor, Gerda Desideria, flyttade med sig när hon flyttade hemifrån år 1909.
Liljan på bilderna här är från min farmor, Hanna Maria. Hon dog i början av 1980-talet. Liljorna hade följt henne en stor del av livet och min pappa såg till att hålla dem vid liv. Och faktiskt också föröka dem.
De står kvar i samma krukor och samma jord år efter år. De blommar inte särskilt frekvent. Mest bara långa slanka blad. Rätt fula och tråkiga krukväxter faktiskt. Det är väl jag som inte vårdar dem tillräckligt bra.
Men nu! För några dagar sedan sköt en blomstängel i höjden och idag är klockan utslagen.

Jag har läst på lite och konstaterar att liljan är en Hippeastrum striatum. En slags amaryllis. På svenska går den under namnet ”Äkta makar” eller ”Kvartalslilja” och den har sitt ursprung i Brasilien.
Äkta makar heter den troligen därför att det ofta är två blommor på varje stängel. (Kan blir fyra). Denna har dock bara en singelbjällra...
Ja, ja...

Summary: Old known amaryllis in Sweden named ”Äkta makar” or ”Husband and wife” (Hippeastrum striatum). It has been my grandmothers on my fathers side. She died in 1982 but the lily is still flowering. The flowerpot stands on my sill in a window by southwest.

1 kommentar:

  1. Nu fattar jag varför mamma är så stolt över att hon äger en "Äkta makar". Jag hade inte insett att det en så uråldrig och ovanlig växt. Kul! Jag får nog titta närmre på den nästa gång jag besöker henne, och kanske tigga ett exemplar. Hur gör du för att föröka dina?

    SvaraRadera