måndag 14 januari 2013

Arlakemi

Varje gång jag tar fram mitt EKO-mjölkpaket undrar jag hur Arla-kemisten får ihop sina molekyler.
Som jag fått förklarat så är klöver en kvävefixerande växt. Alltså klöver tar kväve från luften och lagrar i sina rötter. Indirekt tillförs jorden detta kväve som då gör att växtligheten får en kick när kvävet frigörs.
Men att därför påstå att fälten fångar upp mera koldioxid är en gåta för mig?
Om jag skulle sätta betyg på Arlas kemist skulle jag ge IG. Samtidigt be denne att tydliggöra hur han/hon tänker. Som det nu framstår är det vilseledande info.
Alla gröna växter tar ju hand om koldioxid. Lagrar in kolet och skickar ut syret... så vi kan andas... och förbränna i våra muskler... och pysa ut koldioxid... som de gröna växterna kan plocka kolet ur och skicka ut syre så vi kan andas och våra muskler arbeta...

– Om du som läser kan förklara nåt jag inte förstått... så kom igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar