torsdag 29 november 2012

Tåg ut klart slut

Det är snart trettio år sedan den sista reguljära rälsbussen gungade ut från järnvägsstationen i Ulricehamn. Den 2 juni 1985, närmare bestämt.
I kväll körde Bio Kontrast två visningar av Kjell Walters dokumentär från 1984 ”Tåg ut klart slut”. Jag satt i salongen på den första visningen. Fullsatt plus extrastolar.
Det som visades upp på duken var en helt underbar dokumentär! Välgjord i alla stycken. Jag blev verkligen helt tagen. Så jäkla snyggt filmat. Så välformulerat och så seriöst... Och med en grymt fin ledsagare i Dag Stålsjö som läste speakertexten.
Ett oslagbart dokument från en åttioårig epok i ulricehamnshistorien.
Och slutscenen... oj, oj!
Alltså..., jag bara säger... SE DEN på stor duk när nästa chans dyker upp!
– Tack Janne och Bio Kontrast!

2 kommentarer:

  1. Här finns filmen på wimeo:
    https://vimeo.com/61213397
    Hälsningar
    Bo Arabäck
    (innehavare av rättigheterna till filmen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fantastiskt kul... och kul också att du hittat hit till min dagboksblogg...:-)
      Och vad fint att du delar med dig av webb-versionen av filmen.
      JAG GILLADE DEN SÅ MYCKET!

      Radera